Het begint te draaien.

24 maart 2017 - Arrondissement des Cayes, Haïti

Na de wat moeizame start lijkt er zich een kentering af te tekenen. Onze collega Dr Moïse toont meer belangstelling en doet gaandeweg meer moeite om met spaarzaam Engels de communicatie gaande te houden. De Franse benaming voor de instrumenten op OK blijven moeilijk. Maar ze begrijpen me inmiddels wel. Als ik een mes wil vraag ik om een bisous(kusjes) terwijl het een bistourie moet zijn. Hoop gegniffel, maar ik krijg het instrument dat ik nodig heb. Vandaag echt lekker gewerkt en met voldoening. De ooropratie ging voorspoedig en mijn collega heeft een deel van de ingreep kunnen doen. Het zijn kleine stapjes, onwennig, maar de wil is er en we begrijpen elkaar steeds iets beter. Al met al een goed gevoel aan het einde van de eerste week en zeker bon courage om volgende week verder te gaan.

Morgen gaan Sandra, Jan en ik naar een plaatsje hier in de buurt voor een dagje strand en wat lokale cocktails. Dirk aanvaardt zondag de terugreis naar België. Dirk was een fantastische reisgezel: Zijn charme, humor, kennis van de Franse taal en klinische blik zullen we de komende week erg missen. We hebben een vriend gewonnen.

Voor de komende week staan er een aantal ooroperaties gepland. Naast nog wat minder ingewikkelde ingrepen zoals een amandelverwijdering bij het dochtertje van Margaritha, onze geweldige anaesthesie-assistente. Woensdag is er een rendez-vous met de lokale Rotaryclub gepland. Benieuwd of we daar nog iets uit kunnen halen.

Het is niet eerlijk verdeeld in onze wereld. Daar kunnen we niks aan veranderen. Wat we doen is een druppel op een gloeiende plaat. Maar voor die ene Haïtiaan is die druppel wel van belang. En als we onze vakbroeders onze kunstjes kunnen leren dan is het een olievlek die zich verspreidt. En met de anaesthesietechnieken van Sandra en de gereviseerde apparatuur dankzij Jan, komen we toch weer een stapje verder.

A la semaine prochaine!

1. Ruth:
    25 maart 2017
    Wat een mooie verhalen!! Jullie doen goed werk daar! Hopelijk hebben de mensen daar hier in de toekomst nog veel plezier van.
    Dat wordt weer wennen aan de luxe hier. Geniet van jullie weekend!
  2. Hans van Kuijk:
    25 maart 2017
    Ik lees met veel plezier en vooral met enorme waardering jouw blog Jan Pieter! Leuk dat je de tijd vindt om deze stukjes te schrijven. In een aangename stijl verhalen over fantastisch werk, werk dat ertoe doet, ondanks het besef dat het slechts een druppel op een gloeiende plaat is.
    Voor nu goed weekend gewenst, laadt de accu weer even lekker op en veel succes de resterende tijd.
    Hartelijke groet, Hans
  3. Robert van Haastert:
    25 maart 2017
    Als Eardrop-ganger een feest van herkenning zij het dat jullie nog eens een extra taaldrempel hebben. Petje af!
  4. Marc Vreys:
    25 maart 2017
    Knap wat jullie daar doen! Hopelijk wordt het een gigantische olievlek. Succes mannen en vrouwen. En probeer er toch een klein beetje van te genieten. Dit neem je mee ... de rest van je leven, maar ook zij die geholpen zijn!!
    Trouwens , met jan in de buurt is het nooit saaie boel.
  5. Rianne:
    25 maart 2017
    Wederom een mooi verhaal. Goed werk wat jullie doen. Geniet van het welverdiende weekend aan de kust. Benieuwd naar komende verhalen. liefs
  6. Dick Kooper:
    26 maart 2017
    Een feest der herkenning, je verhalen. Het kwijt al weer bij mij.
    Veel succes verder
  7. Anke:
    26 maart 2017
    Met veel interesse volg ik jullie blog. Wat kan jij leuk schrijven JP! Succes met het goede werk daar maar nu eerst genieten van jullie weekend!
  8. Judith:
    26 maart 2017
    Indrukwekkende verhalen en wat een goed werk!
    Succes daar nog.
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen.
  9. Agnes Derwa:
    26 maart 2017
    Het strand van Gelee of is het Port-salut? Is het tentje van Martin weer in bedrijf na de orkaan? Hotel Village had ook heel erg geleden van de orkaan, hoe is hetdaar nu?
    Geniet van de zon en de kreeft en heel veel werkplezier in de volgende week.